Paul Tang

Europarlementariër namens de PvdA
Delegatieleider, Economische en monetaire zaken, Begroting EU

Bonussen

De PvdA vindt het onverteerbaar dat er nog altijd torenhoge bonussen worden uitgekeerd in de financiële sector, terwijl de overheid banken heeft moeten redden. Bankbestuurders moeten weer dienstbaar worden aan de samenleving en hun prioriteit weer bij de klant en de spaarder leggen.

Mijn standpunt

• De doorgeslagen bonuscultuur pakken we gezamenlijk aan. Bonussen in Europa zijn inmiddels gemaximeerd. Wij willen nog strengere Europese afspraken om exorbitante bonussen in de financiële sector aan banden te leggen: maximaal 20 procent van het jaarsalaris.
Recente berichten binnen dit standpunt

Gezocht: betrokken aandeelhouders

14 maart 2017
Foto Flickr

Zijn er ook nog goede aandeelhouders? Dat is de vraag. Activistische aandeelhouders komen in het nieuws als sprinkhanen, die bedrijven overnemen, uitkleden en opknippen. Toch zoeken we juist activistische aandeelhouders, van een ander soort. Betrokken aandeelhouders die de lange termijn verkiezen boven het komende kwartaal. Daarom is vandaag ingestemd met een aangescherpte aandeelhoudersrichtlijn. Hierdoor komt

Ondanks reprimande Kroes: strenge gedragscode blijft uit

2 februari 2017

De Europese Commissie weigert de regels aan te scherpen om belangenverstrengeling van zittende en voormalige Eurocommissarissen tegen te gaan. Het voorstel om de gedragscode op een reeks van punten aan te scherpen wijst commissievoorzitter Juncker van de hand. Dat blijkt uit de brief die Juncker vandaag aan Paul Tang en 46 andere leden van de

Stop de “dikke ik” in Europa

20 januari 2016

De Nederlandse minister-president heeft gewaarschuwd voor de ‘dikke ik’. Er zijn tal van voorbeelden van egoïsme dat doorschiet en overgaat in hufterigheid, variërend van de middelvinger van een boze automobilist tot bonussen voor falende bankiers.  Die ‘dikke ik’ zien we ook in Europa: Hekken tegen vluchtelingen, onbelaste winsten naar belastingparadijzen en schrijnende arbeidsvoorwaarden dankzij schijn-BVs.

In de ban van de hearings

2 oktober 2014

Brussel is deze dagen in de ban van de ‘hearings’. Alle kandidaat-Eurocommissarissen moeten langskomen bij het Europees Parlement en dat gaat er allesbehalve lichtzinnig aan toe. Ego’s worden geknakt en geharnaste bestuurders wordt het vuur flink aan de schenen gelegd.